Elégedett vásárló- elégedetlen vásárló

- vasárnap 17 január 2016 - 13:51:48 | Beküldte: kocsisferi
Egy vállalkozás számára rendkívül fontos, hogy az ügyfelei elégedettek legyenek az általa nyújtott szolgáltatással vagy az előállított termékkel, hiszen hosszútávon csak úgy maradhat piacon. Sajnos a legjobb igyekezet mellett is előfordul, hogy az elvárásoknak nem sikerül maradéktalanul megfelelni és a fogyasztó elégedetlen lesz. Hogyan érhetjük el, hogy ne csalódással, rossz szájízzel, üzleti vitával folytatódjon az eladó és a vevő közötti viszony? Erről szeretnék pár gondolatot leírni.

Sokszor gond a túlzott elvárás. Az internet világa tele van idealizált termékeket bemutató, a „tökéletes, mindent kibíró, elpusztíthatatlan terméket kapsz,” illúziót nyújtó videókkal, amiket a közönség komolyan vesz, ezekhez alakítja igényeit. Internetes közösségek hajlamosak érdemei fölé felmagasztalni termékeket és azok előállítóit. Ha a terméket készítő vállalkozó nem kap idejében észbe, és túl sokáig tetszeleg a hamis dicsfényben, többet árt magának, mint használ, mert idővel a róla kialakult túlzó, hamis kép beteljesítését várják tőle joggal. Jó kommunikációval viszont sokat tehetünk a jelenség kialakulása ellen. Ne állítsunk magunkról, termékünkről többet annál, mint amit valóban nyújtani tudunk. A kések jelenleg többnyire kézműves módszerekkel készülnek hazánkban. Ennek a ténynek vannak előnyös és hátrányos oldalai. Előnye, hogy személyre szóló termékek születhetnek, speciális anyagok kerülhetnek beépítésre.
Hátránya a viszonylagos lassúság, továbbá nem lehet garantálni a mértani tökéletességet, a 100 %-os ismétlési pontosságot. Hiba, ha vállalkozó olyan érzetet kelt, hogy ennek ellenkezőjére képes.
Nincs tökéletes kés, nincs legjobb anyag. A célnak megfelelő eszköz, acél van. A vevővel célszerű tudatni, a kés milyen célra lett kialakítva, mit várhat el tőle, mitől óvakodjon használat közben. Személyes átadás-átvétel esetén lehetőség van az élőszóban történő tájékoztatásra, de sokkal jobb (illetve a magyar nyelvű tájékoztató meglétét jogszabály is előírja), ha a készítő a késhez mellékel egy tanúsítványt, tájékoztatót melyben a fontosabb paraméterek mellet megjelöli a javasolt felhasználási területet, továbbá mire érdemes figyelni használat, ápolás közben.

A kések nem tartoznak azon termékek közé, amelyekre kötelező jótállást adni, tehát eladáskor nem kell hozzájuk jótállási jegyet mellékelni.
A késekre az un szavatossági jogok vonatkoznak. Ez azt jelenti, hogy az eladónak a vásárlói reklamációval a vásárlás dátumától 2 évig foglalkoznia kell. Az eladó ettől a jogszabálytól csak a vásárló számára pozitív irányba térhet el. Ha az eladó úgy ítéli, adhat ennél szélesebb körű ún. szerződéses jótállást.
Megfelelő tájékoztatás esetén is előfordul, hogy a termék vagy nem felel meg a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak vagy nem látja el azt a feladatot, amit a vevő elvár. Ilyenkor e vevő reklamálhat.
Ha az eladó elismeri, hogy eladáskor hibás volt a termék, első körben a vevő választhat a kijavítás és a kicserélés között. Az eladónak törekednie kell, hogy a javítás vagy csere 15 napon belül megtörténjen. (Vannak esetek, mikor ettől el lehet térni. Pl ha a beépíteni kívánt nyersanyag, alkatrész nem áll rendelkezésre és a beszerzéséhez idő kell.)
Ha a kijavításra vagy a kicserélésre nincs mód vagy lehetőség, a vevő kérhet árleszállítást vagy elállhat a szerződéstől. Nem árt tudni, hogy jelentéktelen hiba esetén szerződéstől való elállásnak helye nincs.
Ha az eladó nem ismeri el a hibás teljesítést, hatósági útra terelődhet az ügy. A szavatossági jogokról szóló jogszabály értelmében ha a vásárlástól számítva kevesebb, mint fél év telt el, feltételezhető a hibás teljesítés és az eladónak kell bizonyítania, hogy a nem rendeltetésszerű használat a hiba oka. Ha viszont több mint fél év telt el, a vevőnek bizonyítani, hogy a hiba már a vásárláskor megvolt. Javasoljuk a kollégáknak, ha csak nem egyértelmű a szándékos tönkretétel, inkább próbálják meg a hatósági útra való terelés nélkül, megállapodással rendezni a dolgot. Ha mégis a hatósági utat választják, a törvényességre különösen figyeljenek.

Az egészet összefoglalva:
- A készítő ne állítson többet a termékről annál, mint amit nyújtani tud.
- Megfelelően tájékoztassa a vevőt a termék rendeltetésszerű használatáról, ápolásáról.
- Ha a jogszabályokban előírt szavatossági feltételeknél többet kíván biztosítani a vevő számára, azt megteheti, de legyen egyértelmű, hogy a szerződéses jótállás mire vonatkozik, mennyi ideig tart. Legyen ez leírva.
- A reklamációt kezelni kell. Ha a készítő nem ad szerződéses jótállást a termékhez, és ezt a tanúsítványán nem tünteti fel, a szavatossági jogokkal összhangban kell eljárnia. Ha többlet jótállást vállal, annak szellemében járjon el.
- Reklamációs esetben az eladó próbálja meg megállapodással rendezni az ügyet.

Kategória   Hírek


Hozzászólás kikapcsolva